Alla inlägg under maj 2008

Av Jenny - 11 maj 2008 16:12


Satt nyss och läste artiklarna om Max, Saga och Engla som är publicerade på expressen.se. De barn som på grymma och brutala sätt har blivit berövade sina liv. De är fruktansvärt att såna här tragedier ska behöva ske. De borde inte ha fått ske! Men ett barn är försvarslös mot en vuxen människa.


Tårarna välde fram när jag läste om syskonen Saga och Max, var svårt att hålla emot. Precis som när jag för första gången läste vad som hade hänt med Engla. Att få för sig att slå ihjäl två små barn, eller de grymma Engla utsattes för, är för mej helt obegripligt. Hur kan man komma på nåt så vidrigt att ta livet av ett barn?


Många som jag har berörts av dessa tragedier. Man känner sympati för barnens anhöriga. Man känner den sorg som de nu tvingas bära med sej resten av livet. En sorg vi alla kommer att få uppleva, sorgen och saknaden efter våra nära och kära som lämnat sin plats på jorden.


Som många andra så säger jag nu till er: Saga, Max och Engla.

Sov gott, var ni än är.

Av Jenny - 7 maj 2008 15:29


Igår kom alltså domen från hovrätten för de fem tonårspojkar som den 6 oktober förra året misshandlade Riccardo Campogiani till döds.

Domen blev mildare än den de fått i tingsrätten. Där dämdes tre av dem till tre års sluten ungdomsvård för grov misshandel och vållande till annans dörd. I hovrätten fick de i stället ett år. En av pojkarna dömdes i tingsrätten till ungdomsvård för anstiftan till misshandel friades nu helt och hållet i hovrätten. Den femte friades redan i tingsrätten. Samtliga dömda ska även samanlagt betala 286 000 kr i skadestånd till Riccardos familj och dödsbo.


Min spontana reaktion när jag fick veta domen var: varför sänkte de domen till ett år? Jovisst, de e unga men ändå. Man sparkar ju inte en person i huvudet utan avsikt. Man vet ju dessutom att de e "livsfarligt" att sparka någon i huvudet och det kan ju (som i detta fallet) leda till förödande konsekvenser.

Jag tycker att de va ett lite väl milt straff de fick. De kan ju faktiskt leda till att fler unga "passar på" och begår grova brott just för att rättsväsendet här i Sverige ser till att de får milda straff.

Av Jenny - 1 maj 2008 22:48


Satt ikväll och tittade på Humorgalan. De där reportagen om barnen e så hemska och gripande. När man ser hur barnen i de där länderna har de, så känner man sig rätt maktlös.

Varje gång jag ser på en sån här gala (i stort sett varje gång de visar en på tv och ibland så bidrar jag me en liten slant för att känna att man verkligen e me och gör nåt istället för att bara se på) kommer alltid tanken fram om hur lyckligt lottade vi e som får och fått växa upp i Sverige eller i nåt annat i-land. De ödena som visas och beskrivs i reportagen kunde faktiskt ha varit våra öden. De kunde ha varit Du och Jag som levt under de där hemska förhållandena eller blivit utsatta för övergrepp.

Ovido - Quiz & Flashcards